۴ نوع کمپرسور هوا: کدام یک برای پروژه شما مناسب است؟

کمپرسورهای هوا از ضروری‌ترین وسایلی هستند که در کارگاه‌های ساختمانی یافت می‌شوند، زیرا می‌توانند به عنوان منبع انرژی برای ابزارهای الکتریکی استفاده شوند. انواع مختلفی از کمپرسورهای هوا وجود دارد که هر کدام دارای قابلیت ها و معایب منحصر به فرد خود هستند.

کمپرسورهای هوا بر اساس مکانیزم داخلی به دو دسته جابجایی مثبت یا جابجایی دینامیکی دسته بندی می شوند. چهار نوع متداول کمپرسور هوا که مشاهده خواهید کرد عبارتند از:

  1. کمپرسور روتاری اسکرو
  2. کمپرسور هوای رفت و برگشتی
  3. کمپرسور محوری
  4. کمپرسور گریز از مرکز

ما در زیر به بهترین موارد استفاده از هر کدام می پردازیم تا بتوانید تصمیمی آگاهانه برای پروژه خود بگیرید.

کمپرسورهای جابجایی مثبت


کمپرسورهای جابه‌جایی به کمپرسورهایی اطلاق می‌شوند که از طریق جابجایی هوای مثبت تغذیه می‌شوند.
کمپرسورهای جابجایی مثبت انواع کمپرسورهای هوای مختلف را در بر می گیرند که از طریق جابجایی هوا نیرو تولید می کنند. کمپرسورهای هوا در این دسته با مکانیسم های داخلی متفاوتی کار می کنند، اما اصل برای هر کدام یکسان است. یک حفره در داخل دستگاه، هوای وارد شده از بیرون را ذخیره می کند و سپس به آرامی حفره را فشرده می کند تا فشار هوا و انرژی بالقوه افزایش یابد.

کمپرسورهای اسکرو روتاری


کمپرسورهای روتاری اسکرو از طریق دو روتور داخلی کار می کنند که برای استفاده مداوم در سایت های ساختمانی بزرگتر طراحی شده اند.
کمپرسورهای روتاری اسکرو یک نوع متداول کمپرسور جابجایی، یکی از ساده ترین انواع کمپرسورهای هوا برای مراقبت هستند، زیرا مجهز به سیستم خنک کننده داخلی هستند و نیازی به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند. آنها معمولاً ماشین‌های بزرگ و صنعتی هستند که می‌توانند با روغن روغن کاری شوند یا بدون روغن کار کنند.

کمپرسورهای هوا پیچ روتاری از طریق دو روتور داخلی که در جهت مخالف می چرخند انرژی تولید می کنند. هوا بین دو روتور متضاد محبوس می شود و باعث ایجاد فشار در داخل محفظه می شود. به دلیل سیستم خنک کننده داخلی، این کمپرسورهای هوا برای استفاده مداوم طراحی شده اند و قدرت آنها از ۵ اسب بخار تا ۳۵۰ اسب بخار است.

کمپرسورهای رفت و برگشتی


کمپرسورهای رفت و برگشتی از طریق یک پیستون در داخل یک سیلندر کار می کنند که برای مکان های کوچکتر و استفاده غیر مستمر طراحی شده است.
نوع دیگری از کمپرسورهای جابجایی محبوب، کمپرسور رفت و برگشتی است. اینها معمولاً در محل های کاری کوچکتر مانند گاراژها و پروژه های ساخت خانه یافت می شوند. برخلاف کمپرسور اسکرو دوار، کمپرسور رفت و برگشتی برای استفاده مداوم طراحی نشده است. کمپرسور هوای رفت و برگشتی دارای قطعات متحرک بیشتری نسبت به کمپرسور پیچی چرخشی است و این قطعات برای حرکت نرمتر با روغن روغن کاری می شوند.

این نوع کمپرسورهای هوا از طریق یک پیستون در داخل یک سیلندر کار می کنند که هوا را فشرده و جابجا می کند تا فشار ایجاد شود. کمپرسورهای رفت و برگشتی می توانند در تغییرات تک مرحله ای یا چند مرحله ای تولید شوند که بر محدوده فشاری که می توانند به دست آورند تأثیر می گذارد.

هنگامی که به قدرت بیشتری نیاز دارید، کمپرسور چند مرحله ای راه حلی است. در حالی که کمپرسورهای تک مرحله ای کار را برای پروژه های کوچکتر مانند نجاری و فلزکاری انجام می دهند، کمپرسورهای چند مرحله ای نیروی مورد نیاز برای ساخت و ساز شدید، مانند مونتاژ خودکار و تعمیر و نگهداری را فراهم می کنند. کمپرسورهای رفت و برگشتی چند مرحله ای می توانند تا ۳۰ اسب بخار قدرت داشته باشند.

کمپرسورهای دینامیک


کمپرسورهای دینامیک از تیغه‌های با چرخش سریع برای جذب هوا در پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ استفاده می‌کنند.
کمپرسورهای هوای دینامیک با وارد کردن هوا با پره‌های چرخش سریع و سپس محدود کردن هوا برای ایجاد فشار، اسب بخار تولید می‌کنند. سپس انرژی جنبشی به صورت ساکن در کمپرسور ذخیره می شود.

کمپرسورهای محوری

کمپرسورهای هوا محوری کمپرسورهای بسیار کارآمد اما گران قیمتی هستند که برای موتورهای پرسرعت در کشتی‌ها و هواپیماها استفاده می‌شوند.
کمپرسورهای هوای محوری معمولاً در پروژه‌های ساختمانی استفاده نمی‌شوند، بلکه در موتورهای پرسرعت کشتی‌ها یا هواپیماها یافت می‌شوند. آنها دارای راندمان بالایی هستند اما بسیار گرانتر از انواع دیگر کمپرسورهای هوا هستند و می توانند تا هزاران اسب بخار قدرت داشته باشند، به همین دلیل است که آنها عمدتاً برای تحقیقات هوافضا در نظر گرفته شده اند.

کمپرسورهای گریز از مرکز


کمپرسورهای گریز از مرکز مقدار زیادی انرژی برای کارخانه های تولیدی در مقیاس بزرگ تولید می کنند.
کمپرسورهای هوای گریز از مرکز، هوای ورودی را از طریق دیفیوزر کند و خنک می کنند تا انرژی پتانسیل ایجاد شود. به دلیل فرآیند فشرده سازی چند فازی، کمپرسورهای گریز از مرکز می توانند مقدار زیادی انرژی در یک ماشین نسبتا کوچک تولید کنند.

آنها به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به کمپرسورهای دوار یا رفت و برگشتی نیاز دارند و برخی از انواع آن می توانند هوای بدون روغن تولید کنند. آنها معمولاً برای سایت‌های ساختمانی با تقاضای بیشتر مانند کارخانه‌های شیمیایی یا مراکز تولید فولاد استفاده می‌شوند، زیرا می‌توانند به حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت برسند.

چگونه انواع مناسب کمپرسورهای هوا را انتخاب کنم؟
ویژگی هایی که باید در مورد هر نوع کمپرسور هوا در نظر گرفت، بدون روغن، سرعت متغیر، گاز طبیعی و قابل حمل بودن آن است.
علاوه بر مکانیسم های تولید برق و سطوح انرژی خروجی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، چندین فاکتور دیگر نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب نوع مناسب هوا در نظر گرفت.

کمپرسورها

کیفیت هوای کمپرسورهای بدون روغن را در نظر بگیرید.

در محیط های تولیدی تمیز، استفاده از کمپرسورهای هوای روغنی می تواند مشکل ایجاد کند. اکثر کمپرسورهای هوا برای روانکاری مکانیزم های داخلی به روغن متکی هستند و بخار ممکن است هوا را آلوده کند که می تواند منجر به آسیب به محصولات یا فرآیندهای تولید شود. با کمپرسور هوای بدون روغن، این خطر تا حد زیادی کاهش می یابد.

اگرچه کمپرسورهای بدون روغن معمولاً گران‌تر هستند، اما تنها گزینه برای تأسیساتی هستند که تولید تمیز را تضمین می‌کنند. ممکن است روغن همچنان برای روانکاری دستگاه لازم باشد، اما عملکرد داخلی کمپرسورهای بدون روغن دارای مکانیزم آب بندی متفاوتی است تا اطمینان حاصل شود که هیچ روغنی وارد کمپرسور واقعی نمی شود. علاوه بر هوای تمیز، کمپرسورهای بدون روغن اغلب هزینه‌های جاری کمتری دارند زیرا نیازی به تعویض مکرر قطعات ندارند.

مصرف انرژی بهینه

اگر روی یک پروژه ساخت و ساز طولانی کار می کنید، دریافت کمپرسور هوای کم مصرف می تواند در دراز مدت ارزش هزینه اضافی را داشته باشد. در زیر چند نوع کمپرسور هوا وجود دارد که از نظر انرژی کارآمد هستند.

کمپرسورهای سرعت ثابت در مقابل کمپرسورهای سرعت متغیر

کمپرسورهای با سرعت متغیر (VSD) با افزایش یا کاهش خروجی در صورت تقاضا در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی می کنند. در مقایسه، موتورهای کمپرسورهای سرعت ثابت دائماً با سرعت یکسان در حال چرخیدن هستند. این کار در زمانی که کمپرسور در حال استفاده است خوب است، اما با کاهش سرعت دستگاه، موتور به کار خود ادامه می دهد تا زمانی که دستگاه کاملاً متوقف شود. انرژی در طول این دوره خنک شدن هدر می رود زیرا کمپرسور هنوز کار می کند، اما هیچ برقی تولید نمی شود.

کمپرسورهای هوای گاز طبیعی

در برخی تنظیمات صنعتی، کمپرسور گاز طبیعی به خوبی با ابزار و تجهیزات برق کار می کند. به عنوان مثال می توان به کارخانه های فرآوری شیمیایی، پالایشگاه های نفت و تأسیسات تولیدی اشاره کرد. این واحدها به جای گازوئیل یا برق با گاز طبیعی کار می کنند. کمپرسورهای هوای گاز طبیعی اغلب کارآمدتر از سایر گزینه ها حتی در بارهای جزئی عمل می کنند. آنها همچنین نسبت به کمپرسورهای الکتریکی قابلیت بازیابی حرارت بهتری دارند. اگر بهره وری و صرفه جویی در انرژی اهداف اصلی شما هستند، واحد گاز طبیعی ممکن است گزینه بهتری باشد.

محدودیت های قابل حمل را مشخص کنید.

اگر کمپرسور هوای خود را بین سایت ها حمل می کنید، یک واحد قابل حمل گزینه خوبی است. واحدهای کوچک و سبک وزن همچنان می توانند انرژی را تحویل دهند، اما در یک بسته فشرده. اگرچه کمپرسورهای قابل حمل به اندازه واحدهای بزرگتر قدرتمند نیستند، اما می توانند برای پروژه های ساختمانی کوچکتر ایده آل باشند. حتی می‌توان دستگاه‌های خاصی را به آداپتور برق خودرو وصل کرد تا به ابزار رنگ‌آمیزی ایربراش یا ابزار باد کردن لاستیک سوخت رسانی کند!

نیاز به ویژگی های اضافی را تعیین کنید.

انواع افزونه ها و ویژگی های اضافی وجود دارد که می توانید با انواع مختلف کمپرسورهای هوا از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، چند کوپلر یا جداکننده شیلنگ هوا به شما امکان می‌دهد چندین ابزار را به کمپرسور هوا متصل کنید، بنابراین نیازی به اتصال و جداسازی زمانی که دائماً کار را تغییر می‌دهید ندارید. کمپرسورهای هوا با افزودنی‌های حفاظت حرارتی، گرمایش داخلی را ردیابی می‌کنند و در صورت بارگذاری بیش از حد دستگاه، آسیب موتور را متوقف می‌کنند.

برخی از کمپرسورهای هوا به جای درایوهای مستقیم، سیستم‌های تسمه‌ای دارند که امکان عملکرد بی‌صداتر را فراهم می‌کند. اگر فکر می کنید به هر یک از این ویژگی های اضافی نیاز دارید، باید مطمئن شوید که انواع کمپرسورهای هوا که انتخاب می کنید با این ابزارها سازگار هستند.

اگر تعهد خرید کمپرسور هوا برای کار ساختمانی خود را نمی خواهید، BigRentz انواع مختلفی از کمپرسور هوا را آماده کرده است تا شما برای کار بعدی خود اجاره کنید. از کوچک و قابل حمل گرفته تا مقیاس صنعتی، اکنون تمام اطلاعاتی را که نیاز دارید تا بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید، خواهید داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *