۱۱ نوع جرثقیل که معمولا در ساخت و ساز استفاده می شود

جرثقیل ها سابقه ای طولانی در ساخت و ساز بودن دارند که به هزاران سال قبل می رسد. سوابق نشان می دهد که یونانیان باستان اولین جرثقیل ها را اختراع کردند و در اوایل ۵۱۵ قبل از میلاد از آنها استفاده کردند. برخی گزارش ها حاکی از آن است که هزاران سال قبل از جرثقیل ها برای آبیاری آب در بین النهرین باستان استفاده می شد. در واقع، بسیاری از سازه های باستانی، اگر امروزه ساخته شوند، نیاز به استفاده از نوعی جرثقیل دارند.

در طول انقلاب صنعتی بود که جرثقیل ها جزء جدایی ناپذیر مدرنیزاسیون جهان شدند و سیستم قرقره دستی را با یک موتور و یک اپراتور جایگزین کردند. امروزه تقریباً در هر پروژه ساختمانی می توان انواع مختلفی از جرثقیل ها را یافت که هر کدام در کار خاص خود تخصص دارند.

با این حال، این تنوع یک جنبه منفی دارد: از آنجایی که جرثقیل های زیادی در دسترس هستند، دانستن اینکه کدام یک چه کاری انجام می دهد می تواند چالش برانگیز باشد. با توجه به ویژگی‌هایی که هر جرثقیل ارائه می‌کند، دریافت نوع اشتباه می‌تواند باعث تاخیر و مشکلات بودجه شود. درک تفاوت‌های بین هر جرثقیل می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید از کدام یک در پروژه خود استفاده کنید، بنابراین می‌توانید جرثقیل مناسب را با قیمت مناسب اجاره کنید.

برای کمک به شما در انتخاب ماشین مناسب، انواع مختلف جرثقیل ها (موبایل و ثابت) و کاربرد آنها را در زیر بررسی کرده ایم.

جرثقیل های متحرک

جرثقیل های متحرک بر روی خزنده ها یا لاستیک ها نصب می شوند و تحرک بیشتری نسبت به جرثقیل های استاندارد ارائه می دهند. برخی از جرثقیل های متحرک حتی می توانند در بزرگراه ها رانده شوند. توانایی آن‌ها برای حرکت در محل‌های کار و حمل مقادیر زیادی وزن، جرثقیل‌های متحرک را به یک افزونه بسیار محبوب برای بسیاری از پروژه‌ها تبدیل می‌کند.

انواع مختلفی از جرثقیل های متحرک وجود دارد که عبارتند از:

۱٫ جرثقیل عرشه را حمل کنید


ویژگی کلیدی جرثقیل عرشه حمل و نقل همه کاره است

جرثقیل های عرشه حمل، نوع نسبتا جدیدی از جرثقیل هستند که از مدل قدیمی تر انتخاب و حمل که اولین بار در دهه ۱۹۸۰ معرفی شد، تکامل یافته است. آنها کوچک، چهار چرخ هستند، می توانند به طور کامل ۳۶۰ درجه بچرخند، و قابل حمل تر از انواع دیگر جرثقیل ها هستند. نصب و راه اندازی جرثقیل های عرشه حمل آسان است و اندازه کوچک آنها به راحتی به آنها امکان می دهد در فضاهای محدود و باز حرکت کنند و آنها را در بسیاری از سایت های شغلی به عنوان یک عنصر اصلی تبدیل می کند.

۲٫ جرثقیل خزنده


ویژگی کلیدی جرثقیل خزنده که در زمین های نرم و ناهموار کار می کند

برخلاف جرثقیل های عرشه حمل چرخ دار، خزنده ها وسایل نقلیه مسیری هستند. به جای چرخ، خزنده ها بر روی یک زیرشاخه مجهز به یک جفت مسیر لاستیکی ساخته می شوند. اگرچه این ظرفیت چرخش خزنده را محدود می کند، اما مسیرها امکان استفاده در زمین های نرم و مکان هایی با پیشرفت محدود را بدون غرق شدن می دهند.

برخی از جرثقیل های خزنده دارای یک بازوی تلسکوپی متصل هستند که به آن اجازه می دهد اندازه خود را تغییر دهد و آنها را در بسیاری از زمین ها بسیار سازگار می کند. با این حال، برخلاف عرشه‌های حمل، خزنده‌ها به دلیل حجیم بودن، چیدمان خاص و نیاز به حمل و نقل از سایتی به سایت دیگر برای پروژه‌های بلندمدت بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳٫ جرثقیل شناور


ویژگی کلیدی جرثقیل شناور در آب کار می کند

این جرثقیل های شناور همچنین به عنوان کشتی جرثقیل یا کشتی جرثقیل شناخته می شوند، برای پروژه هایی در دریا مانند بنادر یا سکوهای نفتی استفاده می شوند. این جرثقیل ها تاریخچه ای غنی دارند—از قرون وسطی مورد استفاده قرار گرفته اند و با کمک پیشرفت های مداوم تکنولوژیکی به نسل های زیادی از مردم کمک کرده اند.

از امروز، انواع مختلفی از جرثقیل های شناور نیز وجود دارد، مانند جرثقیل های شناور و نیمه شناور. با این وجود، تنها تفاوتی که جرثقیل های شناور با انواع رایج دیگر دارند این است که در دریا مورد استفاده قرار می گیرند.

۴٫ جرثقیل زمین ناهموار


ویژگی کلید جرثقیل زمین ناهموار ۴ لاستیک خسته، ۴ چرخ محرک

همانطور که از نام آن پیداست، این جرثقیل ها برای عملیات برداشت و حمل در خارج از جاده و در زمین های ناهموار استفاده می شوند. یک جرثقیل زمین ناهموار مشابه جرثقیل های خزنده ساخته می شود، اما به جای مسیرها، قسمت زیرین با چهار لاستیک بزرگ لاستیکی مجهز شده است که معمولاً به چهار چرخ متحرک مجهز هستند. جرثقیل های زمین ناهموار همچنین با بوم ها و پایه های تلسکوپی برای بهبود پایداری و قابل کنترل تر کردن تحرک در مناطق تنگ و ناهموار نصب شده اند.

۵٫ جرثقیل سوار بر کامیون


ویژگی کلیدی جرثقیل سوار بر کامیون سفر در بزرگراه

جرثقیل های کامیونی از دو قسمت کریر (کامیون) و بوم (بازو) تشکیل شده اند. با توجه به ساختار منحصر به فرد خود، آنها می توانند به راحتی در جاده ها بدون تجهیزات حمل و نقل منحصر به فرد سفر کنند.

جرثقیل های سوار بر کامیون دارای وزنه های تعادلی و پایه هایی برای تثبیت هستند که به آنها اجازه می دهد در حالی که بار زیادی را حمل می کنند به آرامی حرکت کنند. نسخه های مختلف جرثقیل سوار بر کامیون وجود دارد. به عنوان مثال، جرثقیل های مخصوص کامیون برای بازرسی، تعمیر و نگهداری و ساخت پل ها استفاده می شود.

جرثقیل های ثابت

جرثقیل های ثابت معمولاً در یک مکان یا نقطه ثابت می شوند و بیشتر آنها باید در محل پروژه آورده و مونتاژ شوند. چیزی که جرثقیل های ثابت فاقد تحرک هستند، آن را با توانایی بلند کردن بارهای سنگین تر و رسیدن به ارتفاعات بیشتر جبران می کنند. این انواع جرثقیل در طول مدت پروژه در محل نصب می شوند.

۶٫ پل / جرثقیل سقفی


ویژگی کلیدی جرثقیل پل تعمیر قابل اعتماد و کارآمد

جرثقیل پل، همچنین به عنوان جرثقیل سقفی شناخته می شود، معمولا در محیط های صنعتی نام آن از این واقعیت گرفته شده است که شبیه پلی است که توسط دو تیر فولادی پشتیبانی می شود که بار کار را با بالابر (مکانیسم بالابر) در امتداد قسمت پل جرثقیل حرکت می کند.

دو نوع جرثقیل سقفی وجود دارد: جرثقیل دروازه ای و بازویی.

جرثقیل  دروازه ای

یکی از انواع جرثقیل سقفی جرثقیل دروازه ای است، اگرچه گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای هم استفاده می شوند. مهم ترین تفاوت بین پل و جرثقیل دروازه ای این است که جرثقیل دروازه ای توسط دو پایه فولادی قاب پشتیبانی می شود و معمولاً روی یک مسیر ساخته می شود. جرثقیل های دروازه ای معمولا در اسکله ها و بنادر کشتی ها دیده می شوند که محموله ها را از کشتی ها بلند می کنند.

جرثقیل جیب

جرثقیل های بازویی نسخه دیگری از جرثقیل پل هستند. این نوع جرثقیل ها به طور دائم بر روی یک ایستگاه کاری نصب می شوند و معمولاً برای کارهای تکراری استفاده می شوند.

بازو یا بازو معمولاً بر روی یک ستون نصب شده روی دیوار یا روی زمین با یک بالابر متحرک نصب می شود و ممکن است حرکت اضافی داشته باشد.

۷٫ جرثقیل فله ای


جرثقیل جابجایی فله با مکانیزم بلند مانند چنگ زدن

جرثقیل های فله ای برای حمل حجم زیادی از مواد سنگین مانند زغال سنگ یا مواد معدنی استفاده می شوند. به جای قلاب در انتها، جرثقیل های فله ای دارای یک قلاب تخصصی هستند که از مکانیزم چنگ زدن و یک سطل برای گرفتن، نگه داشتن و بلند کردن مواد استفاده می کند.

۸٫ جرثقیل سر چکشی


قفسه بندی کلید جرثقیل سر چکشی

جرثقیل های سر چکشی از رایج ترین مواردی هستند که در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این جرثقیل دارای یک اهرم چرخشی افقی است که بر روی یک برج ثابت قرار گرفته است. چرخ دستی در قسمت جلو بازو نگه داشته می شود و با قسمتی از بازو که به سمت عقب کشیده می شود متعادل می شود.

جرثقیل های سر چکشی نیز ویژگی معروف به قفسه بندی را ارائه می دهند که به چرخ دستی اجازه می دهد در امتداد بازوی جرثقیل به صورت افقی به جلو و عقب حرکت کند. این جرثقیل ها می توانند بسیار سنگین باشند و در محل کار مونتاژ می شوند.

۹٫ جرثقیل استکر


ویژگی کلیدی جرثقیل استکر مکانیزم لیفتراک مانند

جرثقیل های استکر ماشین های خودکار با مکانیزم لیفتراک مانند هستند و عمدتاً برای ذخیره سازی در انبار طراحی شده اند. به طور معمول، جرثقیل‌های استکر در مکان‌هایی با شرایط کاری خاص، مانند دمای بسیار سرد استفاده می‌شوند، که باعث می‌شود یک کارگر انسانی تحمل شرایط سخت کاری را غیرضروری کند.

۱۰٫ جرثقیل تلسکوپی


کلید جرثقیل تلسکوپی دارای سیلندر هیدرولیک برای تغییر طول است

جرثقیل های تلسکوپی مجهز به یک بوم (بازو) مجهز به یک سیلندر هیدرولیکی هستند که به آن اجازه می دهد تا مانند تلسکوپ تغییر طول دهد. اگرچه این جرثقیل ثابت در نظر گرفته می شود، بسیاری از جرثقیل های تلسکوپی بر روی یک کامیون برای حمل و نقل به و از کارگاه های مختلف نصب می شوند.

جرثقیل های تلسکوپی به دلیل ماهیت منحصر به فرد رونق آنها که می توانند خود را فرو بریزند و فشرده کنند، برای موقعیت های مختلف، مانند کارهای ساختمانی کوتاه مدت و همچنین برخی عملیات های نجات در هنگام بلایای طبیعی یا سایر شرایط اضطراری، بسیار سازگار هستند.

۱۱٫ جرثقیل تاور کرین

کلید تاور کرین دارای قابلیت بلند کردن وزن و ارتفاع است

جرثقیل های برجی که معمولا در ساخت ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گیرند، ماشین های زیبایی هستند که قابلیت های فوق العاده ای در بالا بردن ارائه می دهند. جرثقیل های برجی با توجه به اندازه خود به یک کابین عملیاتی مجهز هستند که کل جرثقیل را کنترل می کند. تاورکرین ها دارای بازوی افقی از دکل (قسمت برج) هستند که خود بر روی یک پایه بتنی قرار دارد.

بازوی لوفینگ قادر به حرکت به سمت بالا و پایین است، در حالی که بازوی ثابت دارای یک دالی عملیاتی است که مواد را به صورت افقی حرکت می دهد. موتور (به نام واحد چرخشی) که چرخش جرثقیل را کنترل می کند در بالای دکل قرار دارد.

با توجه به اندازه آنها، جرثقیل های برجی همراه با ساختمان ساخته می شوند و در کنار آن رشد می کنند. هنگامی که ساختمان کامل شد، روند معکوس می شود. جرثقیل های برجی با ارتفاع، توانایی بلند کردن مصالح سنگین و ویژگی های مختلف، ابزاری ضروری برای ساخت یک ساختمان بلند هستند.

انتخاب جرثقیل مناسب

عملاً همه مشاغل ساختمانی به جابجایی مواد سنگین نیاز دارند، بنابراین داشتن یک جرثقیل در دست بسیار مهم است. برای استفاده ایمن و صحیح از جرثقیل، باید اپراتور، شخص سیگنال و ریگر داشته باشید. از ۱۰ نوامبر ۲۰۱۸، OSHA تمام اپراتورهای جرثقیل را ملزم به آموزش و گواهینامه می کند و اکثر ایالت ها از اپراتور می خواهند که هنگام استفاده از جرثقیل متحرک مجوز داشته باشد. با این حال، ریگر و سیگنال‌دهنده فقط باید برای انجام کار واجد شرایط باشند.

هنگامی که یک اپراتور جرثقیل معتبر را استخدام کردید، باید بفهمید که به کدام جرثقیل نیاز دارید. متأسفانه، فقط گرفتن بزرگترین جرثقیل کار نمی کند – به عنوان مثال، جرثقیل تمام زمینی برای بازسازی خانه های کوچک ممکن است زیاد باشد، و جرثقیل عرشه حمل ممکن است مناسب تر باشد.

انتخاب جرثقیل مناسب شامل تعیین زمین پروژه، اندازه محل پروژه، آب و هوا و وزن مواد است. همچنین می‌خواهید طول پروژه را در نظر بگیرید زیرا برخی از جرثقیل‌ها، مانند جرثقیل خزنده، برای پروژه‌های بلندمدت بهتر از همتایان خود استفاده می‌شوند. هنگامی که تمام مشخصات پروژه خود را دارید، می توانید تعیین کنید که برای یک کار ساخت و ساز موفق به کدام نوع جرثقیل نیاز دارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *