جرثقیل بوم چیست؟

وقتی جرثقیل را در یک سایت ساختمانی می بینید، اولین چیزی که احتمالاً متوجه آن می شوید بازوی بلندی است که به سمت آسمان کشیده شده است. این قسمت از جرثقیل بوم نامیده می شود و یکی از قابل توجه ترین و مهم ترین ویژگی های دستگاه است.

بوم جرثقیل بازوی بلند ثابت یا هیدرولیکی است که برای جابجایی اجسام بزرگ در ساختمان استفاده می شود. هنگام قرار دادن بار، بیشتر وزن را تحمل می کند و طول آن حداکثر دستیابی جرثقیل را تعیین می کند. بوم های جرثقیل بسته به نوع جرثقیل، نقش ها و ظاهرهای مختلفی به خود می گیرند.

بوم جرثقیل

بوم جرثقیل ممکن است مانند یک دستگاه ساده به نظر برسد، اما برای کار کردن به دقت بالایی نیاز دارد. برای یادگیری نحوه عملکرد بوم جرثقیل و تعامل با سایر اجزای مهم جرثقیل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

بوم جرثقیل چگونه کار می کند؟

دو نوع بوم جرثقیل وجود دارد: بوم مشبک و بوم هیدرولیک. در حالی که هر دو هدف یکسانی از بلند کردن و جابجایی اشیا و مواد را دارند، اما به روش‌های متفاوتی کار می‌کنند.

توری بوم

بوم های مشبک از چندین میله فولادی ساخته شده اند که به شکل “W” یا “V” به یکدیگر جوش داده شده اند. این طراحی مشبک شکل استحکام بوم را افزایش می دهد و وزن آن را به حداقل می رساند و آن را برای جرثقیل های برجی و خزنده ایده آل می کند.

بوم های مشبک در طول ثابتی باقی می مانند، اما می توانند در هنگام جابجایی بار بچرخند، کج شوند و به سمت دیگر حرکت کنند. از آنجایی که بزرگترین جرثقیل ها اغلب دارای بوم های مشبک هستند، مهندسان باید با دقت زاویه شیب مورد نیاز برای بلند کردن بارهای سنگین را محاسبه کنند و در عین حال جرثقیل را ثابت نگه دارند. کابین اپراتور مجهز به یک سری دکمه، جوی استیک و یک سیستم ایمنی کامپیوتری برای کنترل حرکات بوم است. هنگامی که بوم در موقعیت صحیح قرار گرفت، اپراتور از سیستم بالابر در امتداد بوم برای بالا و پایین بردن بار استفاده می کند.

تاور کرین و کراول کرین

بوم هیدرولیک

بر خلاف بوم های مشبک، بوم های جرثقیل هیدرولیک می توانند به طول های مختلف کشیده شوند و برای حمل و نقل جمع شوند. آنها اغلب ظاهری تلسکوپی یا قطب مانند دارند و با استفاده از یک سیستم هیدرولیک قدرتمند عمل می کنند.

این سیستم با پمپاژ سیال هیدرولیک به داخل سیلندرهای حاوی پیستون کار می کند. یک پمپ فشاری را ایجاد می کند که پیستون ها را به داخل و خارج می کند و به بخش های بوم جرثقیل اجازه می دهد تا امتداد یا جمع شوند. سیستم های هیدرولیک بیشتر برای بوم های جرثقیل تلسکوپی استفاده می شود، اما می توان از آنها برای بوم جرثقیل تاشو نیز استفاده کرد.

بوم های جرثقیل تاشو به جای گسترش مانند یک تلسکوپ، تا می شوند، و آنها را برای مکان های ساختمانی فشرده ای که نیاز به حرکات بسیار دقیق دارند، ایده آل می کند. آنها از سیستم هیدرولیکی مشابه بوم های تلسکوپی استفاده می کنند، اما برای عملکرد به سیلندرهای هیدرولیک بیشتری نیاز دارند، زیرا دارای نقاط مفصلی بیشتری هستند.

بوم تلسکوپی و بوم تاشو

جرثقیل در مقابل کامیون های بوم

به دلیل ویژگی های مشابه، جرثقیل ها و کامیون های بوم به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. هر دو برای بلند کردن مواد سنگین در سایت های ساختمانی استفاده می شوند و بوم ها از ویژگی های مشترک در هر دو ماشین هستند. با این حال، برخی از تفاوت های کلیدی آنها را از یکدیگر متمایز می کند.

جرثقیل ها

جرثقیل ها می توانند ثابت یا متحرک باشند و در اندازه ها و سبک های مختلف موجود باشند. آنها برای بلند کردن مواد سنگین طراحی شده اند و برای این کار از سیستم تثبیت کننده ها و وزنه های تعادل استفاده می کنند. برخی از رایج ترین انواع آن عبارتند از جرثقیل های برجی، تمام زمینی، هیدرولیک، ثابت و کامیون سوار.

کامیون های بوم

 

کامیون های بوم معمولاً کوچکتر از جرثقیل ها هستند و برای بلند کردن بارهای سبک تر طراحی شده اند. آن‌ها مانند کامیون‌های معمولی رانندگی می‌کنند و مانور دادن سریع‌تر و آسان‌تر آن‌ها در محل‌های کار را آسان‌تر می‌کنند. برخلاف جرثقیل ها، برای پایدار نگه داشتن آنها نیازی به وزنه های تعادل یا پایه های بیرونی ندارند و فقط از بوم های هیدرولیک استفاده می کنند. علاوه بر این، برخی از کامیون‌های بوم از یک سبد بارگیری برای بلند کردن کارگران تعمیر و نگهداری به مکان‌های غیرقابل دسترس استفاده می‌کنند.

جرثقیل در مقابل کامیون های بوم

سایر اجزای مهم جرثقیل

جرثقیل ها دارای قطعات متعددی هستند که با هم کار می کنند تا بارهای سنگین را با خیال راحت بالا ببرند. برخی از اجزای اصلی که با بوم جرثقیل در تعامل هستند عبارتند از:

بازو

گاهی اوقات جیب ها به دلیل ظاهر مشابه با بوم های جرثقیل اشتباه گرفته می شوند. در جرثقیل های مشبک، بازوی اغلب از بوم امتداد می یابد تا فاصله بیشتری بین بار و سیستم پشتیبانی اصلی جرثقیل ایجاد کند. جیب ها از ویژگی های رایج جرثقیل های برجی هستند و می توان آنها را در صورت نیاز برای انواع مختلف کار جدا کرد.

وزنه ضد وزنه و مات کننده

از آنجایی که جرثقیل ها چنین بارهای سنگینی را بلند می کنند، برای جبران وزن بار و جلوگیری از واژگونی آن ها، به وزنه های تعادل و پایه ها نیاز دارند. وزنه‌های ضد وزن معمولاً در پشت جرثقیل در پشت بوم نصب می‌شوند و برای تحمل بارهای با اندازه‌های مختلف، هم قابل انباشته شدن و هم قابل جابجایی هستند.

بیرونگرها تیرهای سنگینی هستند که در جرثقیل های متحرک برای افزایش پایداری در هنگام استفاده از جرثقیل استفاده می شوند. هنگامی که مستقر می شوند، از شاسی خارج می شوند و از یک پد صاف برای توزیع یکنواخت بار جرثقیل استفاده می کنند. بیرونگرها از یک سیستم هیدرولیک برای امتداد و جمع شدن استفاده می کنند و برای عملکرد صحیح به سطح صاف نیاز دارند.

طناب سیمی

کابل های فلزی که جرثقیل ها برای بلند کردن و تحمل بارهای سنگین استفاده می کنند سیم طناب نامیده می شوند. سیم طناب از چندین سیم فولادی ساخته شده است که به شکل مارپیچ a پیچیده شده است

یک هسته را گرد کرده و به گونه ای طراحی شده است که در برابر استرس شدید بدون شکستگی مقاومت کند. سیم طناب در امتداد بوم اجرا می شود و جزء اصلی بالابر جرثقیل است، سیستمی که مسئول بلند کردن و پایین آوردن بارها است.

بارگذاری بلوک

بلوک بار وسیله ای است که از انتهای کابل های جرثقیل آویزان شده و به بار متصل می شود. معمولاً از فولاد ساخته شده است و شامل یک قلاب، یاتاقان، چرخان و مجموعه ای از شیارها به اندازه کافی سنگین است که در صورت عدم اتصال به بار، کشش را روی طناب سیم نگه می دارد.

کالسکه بالا

کالسکه بالای جرثقیل دارای اجزای متعدد جرثقیل از جمله موتور، کابین و درام طناب است. بوم از طریق مجموعه ای از لنگرهای بوم به کالسکه بالایی متصل می شود و اپراتور کنترل های جرثقیل را از این نقطه نظر دستکاری می کند.

بوم های جرثقیل یکی از شناخته شده ترین قطعات جرثقیل هستند – و دلیل خوبی هم دارد. آنها ماشین های همه کاره ای هستند که در اشکال، اندازه ها و سبک های مختلف تولید می شوند. بوم های جرثقیل برای بلند کردن سنگین ترین بارها در ساخت و ساز ضروری هستند و بلندترین ساختمان های جهان بدون آنها وجود نداشتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *