لیفتراک چگونه کار می کند؟

لیفتراک ها از ترکیبی از هیدرولیک، سیستم قرقره و چیزهای دیگر برای بلند کردن مواد سنگین در فواصل مختلف استفاده می کنند. آنها معمولاً در انبارها، سایت های ساختمانی و سایر مکان هایی که نیاز به حمل و نقل مواد سنگین زیادی دارند، استفاده می شوند. ما می دانیم که در کجا استفاده می شود، اما لیفتراک چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به آن، ما این راهنما را گردآوری می کنیم تا نحوه استفاده از لیفتراک، قسمت های مختلف آن و نحوه عملکرد آن را بررسی کنیم.

هدف لیفتراک چیست؟

لیفتراک عمدتاً برای حمل بارهای سنگین در فواصل طولانی از زمین های مختلف استفاده می شود. این برای پروژه هایی که به مواد زیادی در مکان های مختلف نیاز دارند مفید است و زمان و تلاش لازم برای بلند کردن، حمل و حمل را کاهش می دهد.

قطعات اصلی لیفتراک چیست؟

یک لیفتراک به لطف طراحی خود می تواند وزن زیادی را بدون واژگونی بلند کند. هر قسمت برای ایمن نگه داشتن عملکرد و اپراتورها در حین کار با لیفتراک بسیار مهم است. این قطعات بسته به مدل متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از لیفتراک ها برای زمین های ناهموار مناسب تر هستند در حالی که برخی دیگر مناسب نیستند. اینها قسمت های اصلی اکثر لیفتراک ها هستند:

قطعات یک لیفتراک

 

  • استراحت بار پشتی: این قسمت از جابجایی بار به سمت عقب جلوگیری می کند.
  • حفاظ سقفی: این بخش از لیفتراک از اپراتورها در برابر سقوط بار محافظت می کند.
  • کالسکه: کالسکه پایه لیفتراک است و روی ریل های دکل ثابت می شود تا به راحتی بالا و پایین شود.
  • چنگال ها: شاخک هایی هستند که بار را حمل می کنند.
  • دکل: دکل بار را بالا و پایین می کند. همچنین دارای ریل های به هم پیوسته است که کنترل افقی را فراهم می کند.
  • وزنه تعادل: از این وزنه برای تثبیت لیفتراک و جلوگیری از واژگونی آن استفاده می شود.
  • منبع تغذیه: لیفتراک ها می توانند با چیزهایی مانند سلول های سوختی، گاز پروپان، بنزین، موتور دیزل یا باتری ها تغذیه شوند.
  • قاب کامیون: فریم پایه دستگاه است و تمامی قطعات به آن متصل می شود.
  • تایرها: لیفتراک‌ها می‌توانند از لاستیک‌های بادی (که معمولاً در فضای باز استفاده می‌شوند) یا تایرهای جامد (که گاهی اوقات تایرهای بالشتکی نامیده می‌شوند) استفاده کنند که هم در داخل و هم روی سطوح سخت و صاف استفاده می‌شوند.

مهمترین قسمت های لیفتراک سیستم هیدرولیک، سیستم قرقره زنجیر و کنترل لیفتراک می باشد. هر دو سیستم و کنترل ها برای قدرت و توانایی های بالابر لیفتراک حیاتی هستند. در زیر به هر قسمت می پردازیم.

سیستم هیدرولیک لیفتراک چگونه کار می کند؟

سیستم هیدرولیک از مجموعه ای از سیلندرها، پیستون ها و سیالات برای بلند کردن و کاهش بارهای لیفتراک استفاده می کند. پیستون های هیدرولیک به دکل های لیفتراک متصل می شوند.

قطعات سیستم هیدرولیک

در اینجا چند بخش از سیستم هیدرولیک لیفتراک آورده شده است تا قبل از درک نحوه عملکرد آن با آن آشنا شوید:

  • دسته بالابر: اپراتور این را فشار می دهد تا بار لیفتراک را بلند یا پایین بیاورد. این دسته به پمپی که در پایه دستگاه قرار دارد متصل می شود.
  • پمپ: هنگامی که فعال می شود، سیال را از طریق لوله ای که به هر دو سیلندر هیدرولیک منتهی می شود رانده می شود.
  • سیلندرهای هیدرولیک: این سیلندرها از یک لوله توخالی تشکیل شده اند که در یک طرف آن بسته می شود تا مایعات را به دام بیندازد. یک پیستون متحرک و روغن کاری شده در طرف دیگر مجهز شده است.

در اینجا نحوه عملکرد سیستم هیدرولیک آمده است:

نحوه عملکرد هیدرولیک لیفتراک

۱٫ سیال از طریق یک سوپاپ مخصوص وارد سیلندر هیدرولیک می شود که اجازه می دهد بدون خروج آن وارد شود. با افزایش مایعات در سیلندر، فشار افزایش می یابد.

۲٫ نیروی رو به بالا زمانی ایجاد می شود که فشار در سراسر ناحیه سر پیستون اعمال شود.

۳٫ پیستون در اثر نیروی زیر آن به سمت بالا حرکت می کند. این باعث افزایش مایع و کاهش فشار می شود.

۴٫ تعادل فیزیکی در این نقطه زمانی حاصل می شود که در یک ارتفاع بالابر معین، نیروی سیال برابر با نیروی رو به پایین بار لیفتراک باشد.

سیستم قرقره زنجیر غلتکی لیفتراک چگونه کار می کند؟

شاخک های دستگاه که بار را حمل می کنند با یک جفت قرقره زنجیره غلتکی به قاب وصل می شوند. تکیه گاه قرقره چرخ دنده ای است که در بالای دکل یافت می شود.

در اینجا نحوه عملکرد سیستم قرقره زنجیره غلتکی آمده است:

سیستم قرقره زنجیر چگونه کار می کند؟

۱٫ پیستون های هیدرولیک دکل ها را به سمت بالا فشار می دهند.

۲٫ چرخ دنده هایی که روی دکل قرار دارند بر روی زنجیر غلتکی فشار داده می شوند.

۳٫ دکل ها به سمت بالا حرکت می کنند و چنگال را به سمت بالا می کشند.

دکل ها فقط در صورتی می توانند به سمت بالا حرکت کنند که دنده در جهت عقربه های ساعت بچرخد و دوشاخه را بلند کند. این به این دلیل است که یک طرف زنجیر به قاب لیفتراک متصل است

این سیستم به شاخک اجازه می دهد تا بالاتر از زمانی که لیفتراک فقط به سیستم هیدرولیک تکیه می کرد بلند شود. اگر فقط از هیدرولیک استفاده می کرد، لیفتراک برای رسیدن به همان ارتفاع به سیلندرهای بلندتری نیاز داشت. سیلندرهای بلندتر به مواد بیشتر، پمپ‌های قوی‌تر و محدودیت‌های فشار بالاتر نیاز دارند که می‌توانند مرکز ثقل لیفتراک را تغییر دهند، خطر واژگونی را افزایش دهند و به طور کلی سطح خطر را هنگام استفاده از لیفتراک افزایش دهند.

کنترل لیفتراک

کنترل های اصلی لیفتراک برای فرمان و بلند کردن است. اگرچه ساده به نظر می رسد، اما درک اینکه چگونه هر دوی اینها کار می کنند به اپراتور کمک می کند تا کار را ایمن و کارآمد انجام دهد. عبارتنداز: فرمان لیفتراک و کنترل های بالابر

کنترل های فرمان

کنترل‌های فرمان شبیه به آنهایی هستند که در یک گاری گلف یا یک ماشین معمولی پیدا می‌کنید. لیفتراک دارای پدال شتاب، شکستن، فرمان، دنده جلو است

و دنده عقب با این حال، لیفتراک ها از فرمان چرخ های عقب استفاده می کنند، به این معنی که فرمان، چرخ های عقب را کنترل می کند. این برای لیفتراک ها بهتر عمل می کند زیرا اپراتورها دقت و کنترل چرخش بیشتری هنگام حمل بار دارند.

کنترل های بالابر

کنترل های بالابر از یک اهرم برای بالا و پایین بردن بار و دیگری برای کج کردن بار به جلو و عقب استفاده می کنند. با فشار دادن اهرم بالابر به سمت جلو، بار به سمت بالا حرکت می کند در حالی که حرکت آن به سمت عقب آن را به سمت پایین حرکت می دهد. با این حال، کج کردن کمی پیچیده تر است.

عملکرد شیب شامل دو سیلندر هیدرولیکی دیگر است که در پایه دکل ها یافت می شوند. هنگامی که اهرم شیب در هر دو جهت حرکت می کند چه اتفاقی می افتد:

رو به جلو: هوا به داخل محفظه پمپ می شود. افزایش سطح فشار، سر پیستون را هل می دهد و منجر به کج شدن دکل از قاب می شود.
پشت: هوا به آرامی از محفظه خارج می شود و هوا در جفت سیلندر دیگری که قبلاً از سیستم هیدرولیک ذکر کردیم پمپ می شود. هنگامی که آن پیستون ها آن جفت سیلندر را به جلو فشار می دهند، دکل ها به سمت خودرو خم می شوند.

انواع لیفتراک و موارد استفاده

انواع مختلفی از لیفتراک ها برای پروژه شما وجود دارد. انواع مختلف برق مورد استفاده، زمین، ظرفیت وزن و بسیاری ویژگی های دیگر به تطبیق پذیری این تجهیزات کمک می کند. علاوه بر انبارها و سایت‌های ساختمانی که معمولاً لیفتراک‌ها را می‌بینید، می‌توانید آنها را در اسکله‌ها و عملیات بازیافت نیز پیدا کنید.

در اینجا چند روش متداول استفاده از لیفتراک آورده شده است:

  • سایت های ساختمانی: مصالح ساختمانی را در فواصل طولانی و زمین های ناهموار حمل کنید.
  • انبارها: کامیون ها را تخلیه و بارگیری کنید تا کالاها را در یک انبار نگهداری کنید
  • عملیات بازیافت: مواد بازیافتی را تخلیه کرده و به مناطق دسته بندی مربوطه انتقال دهید.
  • لنگرگاه ها: بارگیری مواد دور بر روی کشتی ها و لنج ها، به ویژه زمانی که نیاز به بارگیری سریع است.
  • برف روب: در صورت استفاده از ضمیمه مخصوص، برف را پاک کنید.

لیفتراک ها قطعات بزرگی از تجهیزات سنگین برای حمل و انتقال مواد در سراسر محل کار بدون هیچ تلاشی هستند. انتخاب گسترده ما را بررسی کنید تا ببینید کدام دستگاه برای پروژه شما بهتر عمل می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *